۱۳۸۶/۰۸/۱۵

آل و زائوها در طالقان

شاید برای دوستان جالب باشد که قدیما اعتقاد داشتند که جن‌ها خیلی قبل از انسان‌ها آفریده شده‌اند و توانایی‌هایشان از ما آدمها خیلی بیشتر بوده‌است. به همین دلیل هم نام «از ما بهتران» به آنها داده بودند. در میان جن‌ها نیز مثل ما آدمها خوب و بد وجود داشته و مثلا آل که دشمن زنان حامله بوده است از نوع بد و شیطان آن بوده است.
آل از زمره موجوداتی بود که طالقانی ها هم در قدیم به آن اعتقاد داشتند. یکی از خطرات اصلی که در آن ایام زائو را تهدید می کرد همین آل بود و خانواده زائو راه ها و روش های مختلفی برای حفاظت زن حامله و فرزند نوزادش در برابر آل به کار می‌بردند.
به طور مثال گذاشتن یک پیاز بر بستر زن زائو و یا تنها نگذاشتن او... که در جای خود مفید هم بوده است. پیاز به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده و میکروب کش مفید بوده و تنها نگذاشتن زائو هم شاید به زائو قوت قلب و آرامش می‌داده است و همیشه کسی برای رسیدگی به او در نزدیکی بوده است...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.