۱۳۸۶/۱۱/۱۶

زندگي نامه مرحوم غواص باختصار

قبلا مطلبی مبنی بر اینکه آیا غواص طالقانی را می شناسید نوشتم. از جواب ها معلوم شد که بنده خدا در طالقان آن طور که برازنده اش است معرفی نشده.
در سال 1279 هجري قمري برابر با 1240 هجري شمسي در يك خانواده مذهبي در دهكده آرتون طالقان فرزندي متولد شد كه پدرش او را مهدي نام نهاد.اوتحصيلات خود را نزد عمويش ملا عبد الكريم كه از خطاطان معروف قرن سيزدهم بود و در نوشتن خط نستعليق شهرت داشت به اتمام رسانيد. مرحوم ملا كريم در سال 1300 هجري شمسي وفات يافت و مرحوم غواص تحصيلات خود را نزد علماي ديگر زمان تكميل كرد. از آرتونيهاي قديم سينه به سينه نقل مي شود كه به مرحوم غواص بار ها در حالا ت عرفاني (خلسه) الهام شده كه شما بايد ذاكر اهل بيت (ع) باشيد . آنگاه زبانش گويا و قلمش شيوا گرديده و مرثيه ها ي بسيار غني و اشعار ادبي بسيار عالي سروده است. مرحوم غواص سالهاي زيادي از عمر شريف خود را در طالقان و رودسر و لنگرود و تنكابن به شغل معلمي گذرانده است و چند سالي هم معلم ادبيات و عربي مدرسه اتفاق رود سر بوده كه از اولين مدارس به صورت جديد با ميز و نيمكت بوده است. مرحوم پدر بزرگم که خود زمانی ملا و کدخدای ده بوده اند از شاگردان غواص مرحوم می باشند.
ایشان در ضمن معلمی مراثی و اشعار ادبی خود را به صورت کتابهایی برای اشخاص مهم زمان خود می نو شتند که این جزوات مرثیه های او در تمام صفحات شمال ایران و طالقان دست به دست میگشت و در مراسم عزاد اری محرم و مراسم مذهبی توسط ذاکران اهل بیت خوانده میشد. این مرثیه ها بسیارغنی و دارای آهنگ مخصوص خود می باشد.
در سال 1316 هجری شمسی در سن 76 سالگی در دهکده آرتون طالقان که مسقط الراس او بود دار فانی را وداع گفت . مزارس در آرتون زیارتگاه آشنایان و عاشقان اهل بیت است خدایش بیامرزد.
از آن مرحوم همانطور که ذکر شد مراثی زیاد و اشعار ادبی بصورت دیوانی به جا مانده
به چاپ رسیده است.در بعضی کتابهای طالقان نوشته اند به چاپ نرسیده که تصحیح می شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.