۱۳۸۷/۰۱/۱۱

سبزی کوهی سیریش



سلام بچه ها


بدوئین سیریش هارو بکنید تا تموم نشده!!!
ببینین چقدر زیاده....
البته این سبزی بیشتر جنبه داروئی داره و خیلی عذر میخوام گلاب به روتون یه خرده نه بیشتر از یه خرده میرانه(مسهله)... D-:
میگن اگه دیر بجنبی اصطلاحا خر میشه!



۸ نظر:

پارسا گفت...

من گیاه سریش را نمی شناختم. اینو خام می‌خورند یا می‌پزند؟
چسب سریش را از همین گیاه می‌گیرند؟

sardashti گفت...

گياه سريش در واقع نوع وحشي تره فرنگي است و تقريبا نحوه و نوع مصرف مشابهي دارند.سريش معمولا همراه برنج به عنوان سبزي پلو پخته مي شود البته سوپ آن هم براي سرماخوردگي بسيار مفيد است فكر نمي كنم خام مصرف شود در ضمن چسب سريش ازصمغ گياه گون (در طالقان فراوان است )كه همان كتيراست ساخته ميشود!

پارسا گفت...

ممنون خانم سردشتی

پارسا گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
ر. م. گفت...

لازم به ذكر است كه گياه سريش ليز است وقتي مي پزد شديدتر هم مي شود. من خودم شخصاً از ليزي آن خوشم نمي آيد ولي براي جهاز هاضمه خيلي خوب است.

محمد حسن قاسمي گفت...

خیلی ممنون

ناشناس گفت...

سیریش: گیاهی با ساقه ای به بلندی 20 تا 30 سانتیمتر با گل سنبله ای بسیار زیبا در صحراها و کناره های شوره زارها می روید تا سر از خاک دراورد آن را چیده خرد کرد و داخل خمیر نموده نان می پزند که تازه آن بسیار خوشمزه است از آن سیر نمی شوی ولی اگر حدود 10 تا 15 روز از آن بگذرد دیگر استفاده خوردنی ندارد . این گیاه از تیره لاله ها است . گل آن در گل فروشیها به فروش می رسد ولی نه به خاطر بویش به خاطر زیبایی ریشه زیر زمینی این گیاه کمی کلفت و لعابدار است که از آن بهترین چسب را درست می کنند به نام سیریش یا سیریشم . در ضمن ریشه زیرزمینی آن دافع درد پهلو ، سرفه ، یرقان ، حاصل از صفرا ، دل پیچه ، مدر (ادرار آور) .

ناشناس گفت...

عاشق این سبزی هستم وقتی توی برنج میریزیم بوش آدمو مست میکنه و خیلی خوشمزه هست.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.