۱۳۸۶/۰۳/۰۵

راهی برای بهترکردن عکس‌های طبیعت

تا همین یکی دوسال پیش دیدن چند عکس زیبا از مناظر طالقان کار ساده‌ای نبود. ولی به برکت دوربین‌های دیجیتال روزبروز عکس‌های زیبا از مناظر و طبیعت طالقان بیشتر می‌شود.می‌خواهم در اینجا یک پیشنهاد کوچک برای بهتر شدن این تصاویر بدهم.
یکی از مشکلات عکاسی از طبیعت تفاوت کنتراست بالا در سوژه است. عکاس‌های حرفه‌ای برای رفع این مشکل معمولا از دو شیوه استفاده می‌کنند:
1- استفاده از فیلتر به هنگام عکاسی (که نتیجه بهتری دارد از راه دوم)
2 - در صورتی که به دلایلی نشود از فیلتر استفاده کرد تلاش می‌شود که با کار کردن روی عکس این اشکال را در حد ممکن برطرف کرد.یکی از روشهای کار کردن روی عکسی انچنین در قدیم درست کردن یک نگاتیو برعکس بود و بعد با قرار دادن آن روی نگاتیو اصلی عکس را چاپ می‌کردند.این روش محتاج ساعتها و بلکه روزها کار در تاریکخانه عکاسی بود.امروز اما با کمک تکنیک دیجیتال این کار را می‌توان با چند کلیک ساده انجام داد و نتیجه آن نیز بلافاصله قابل رویت است.من به طور مختصر این روش را در نرم‌افزار فتوشاپ توضیح می‌دهم:

1- عکس مورد نظر را در فتوشاپ بازکنید و بعد یک لایه جدید از عکس خود درست کنید. برای این کار بروید روی منو Layer و بعد گزینه Duplicate Layer را انتخاب کنید
2- در قسمت Layer (پایین سمت راست) برای نوع Layer گزینه Overlay را انتخاب کنید.
3- در منوی Image گزینه Invert را انتخاب کنید (دقت کنید که به هنگام این کار و همچنین در تمام قدم‌های بعدیLayer بالایی انتخاب شده باشد) در اینجا رنگ‌های عکس برعکس می‌شود ولی مهم نیست و کمی صبر کنید و این مشکل برطرف خواهد شد.
4- به منو Filter بروید و در آنجا گزینه Blur و بعد زیرگزینه Gaussian Blur را انتخاب کنید. مقدار آن را بسته به عکس و مشاهده خود بین 10 تا 80 بگذارید.
5- به قسمت Layer بروید و Opacity و Fill را آنقدر تغییر بدهید(بین 0 تا 100) تا عکس شکل دلخواه شما را بدست بیاورید
6- در صورتی که از نتیجه راضی نیستید قدم چهارم و پنجم را آنقدر تغییر بدهید تا به تعادل و نتیجه دلخواه برسید.

من برای نمونه کار عکس زیبای دوست عزیزم، آقای حاجیان را به این ترتیب عوض کرده‌ام که تفاوت را در زیر می‌بینید.





ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.