۱۳۸۶/۱۱/۰۸

ياداشتي كوتاه !؟

دوستان سلام
بعد از مدت‌ها توانسته‌ام به وبلاگ سري بزنم و بسيار خشنودم كه خاكي از آن گرفته شده و طراوت در آن احساس مي‌شود. دلم نيامد كه دو خطي ننويسم.
يكي در مورد ضرب‌المثل‌هاست، حركت زيبايي است كه در هر پستي يك ضرب‌المثل را مي‌گذاريد، شايد بهتر باشد كه همان ضرب‌المثل را از بزرگان ده خودتان بپرسيد و بدون اين كه جواب آن را بگوئيد ( البته با حوصله‌ي بسيار زياد) خواهان آن شويد تا براي شما كاملا توضيح دهند يعني چه. به عنوان مثال تاريك شو جوز مي‌چينه را تصور مي كنم به معناي سوءاستفاده كردن هم باشد. يعني از تاريكي شب استفاده كرده و در حال چيدن گردو است. چنان كه شايد خود شما هم تجربه‌اي در چيدن گردو در شب داشته باشيد! البته اين حدس و گمان شخصي من است و حتما معناي آن را جستجو خواهم كرد. متاسفانه در حال حاضر دست‌رسي به بزرگان بومي طالقان ندارم و بايد منتظر بهار باشم. قدم ديگر در نوشتن ضرب‌المثل‌ها استفاده از آوانگاري است. براي مثال بالا مي‌توان چنين نوشت :
ta:rike sho jouz micine
همان طور كه مي‌بينيم خواندن آن به زبان محلي روان تر خواهد شد. در آوانگاري براي هر حرف فارسي برابرنهادي وجود دارد كه تلاش مي كنم آن ها را بنويسم.
آ = /a:/
ا =/ a/
ب = /b/
پ = /p/
ج= /j/
چ=/c/
خ=/x يا kh/
ث، س، ص = /s/
ش =/sh/
ز، ذ، ض، ظ =/z/
ژ = /Z/
غ، ق=/q/
ء، ع = /'/
او = / u/
ايي = /i/
البته براي آوا نويسي درست نيازمند فونت آوا نويسي هستيم اما مي‌توان با حروف تركيبي رفع مشكل كرد مانند برابرنهاد حرف ش و ژ در جدول بالا.و يا /:/ در كنار حروف ديگر كه كشيدگي صداي آن را نشان مي‌دهد. درنگاه نخست نوشتن آوانويسي كمي دشوار به نظر مي‌رسد اما كمي كه با آن آشنا مي‌شويم بسيار جذاب و مفيد خواهد بود.فقط بايد توجه داشت كه در نوشتن آوانويسي آنچه كه واژه‌ها خوانده مي‌شوند نوشته مي‌شود. (به مثال خانه دقت كنيد.) حال براي نمونه ضرب‌المثل زير را مي‌نويسم :
شو سياه گو سياه = /shew sia gew sia/
حال چند واژه را كه نوشتن آن سودمند است برايتان مي‌آورم:
شيدا = /sheyda:/
/sheyda:y-e- man/ = شيداي من
گوهر = /go:har/
خواهر = /xa:har/
خسروان = /xosrova:n/
بيدار = /bida:r/
خانه = /xa:ne/
خانه‌ي بزرگ = /xane-ye-bozorg/
سود = /sud/
سوء = /su'/
/su'-e-zan/ = سوء ظن
سو = /su/
ايران = /ira:n/
و نكته‌ي آخر، مي‌خواستم تشكر كنم ازعكس‌هاي زيبايي كه در وبلاگ مي‌گذاريد. به ويژه عكسي كه آقاي محمد از سد
طالقان گرفته ، بسيار زيبا و در نهايت تعادل است. و پيشنهاد بدهم به گردانندگان محترم سايت تا اگر موافق باشند هر يك ماه يك بار عكسي را كه بهترين است در گوشه‌اي از سايت به عنوان عكس برتر ماه بگذارند. تا نظر صاحب‌نظران چه باشد ...
تا ديداري ديگر درود و بدرود.
پ.ن- بعد از پست متوجه شدم كه بعضي از آوانويسي‌ها جا‌به‌جا شده‌اند. دونقطه هميشه جلوي حرف لاتين مي‌آيد و براي نشان دادن كشيدگي حرف است. و ديگري علامت همزه است كه در حروف لاتين برابر با علامت گيومه است كه در مثال سوء بايد اخرين حرف باشد كه متاسفانه اولي ديده مي‌شود. براي همين من دو مثال ديگر را نوشته‌ام تا جاي درست آن‌ها مشخص باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.