۱۳۸۷/۰۱/۱۱

توپ كاچ

توپ كاچ بازي محلي طالقان است كه معمولا در ايام نوروز انجام مي دادند.اين سالها در روز سيزده نوروز معمولا طالقاني ها توپ كاچ يازي مي كنند حتي مسن تر هاي فاميل هم براي لحظاتي در بازي شركت ميكنند.بازي بسيار لذت بخشي است كسي اين بازي را بلد هست؟

۵ نظر:

ش. مشايخ گفت...

اين كتاب را چگونه مي شود تهيه كرد؟
البته به جز آن كتابفروشي كه در طالقان است و دوست عزيزمان آقاي قاسي گفته اند. البته اگر اسم انتشارتي آن را هم بگوييد ممنون مي شوم.

Mohammad(MHJ) گفت...

این بازی رو من نشنیدم یعنی تو روستای ما ظاهرا نیست

پارسا گفت...

من هم قوانین بازی را خیلی دقیق نمی‌شناسم.
راستی قرار بود خانم سردشتی برامون از ضرب المثل‌های طالقانی بنویسند.

ش. مشايخ گفت...

مثل اينكه سوتي داده ام به جاي فشردن دكمه نظرات مطلب پائيني اينجا اشتباهي پيام گذاشته ام.ببخشيد

محمد حسن قاسمي گفت...

مواد مورد نیاز:
یک چوب رنده شده و سیقلی به طول 1 متر و قطرمناسب
توپ گرد(هفت سنگ): یک عدد
نفرات :هر چه بیشتر بهتر
زمین : به متراژ لازم
طرز تهیه:
نفرات به دو گروه مساوی تقسیم میشوند.یک گروه در زمینی که ابتدا و انتهایش با علامتی مشخص شده قرار میگیرند . گروه دیگر در پشت خط شروع قرار میگیرند. یک نفر از گروه درون زمین مامور پرتاب توپ برای گروه خارج میشود.پرتاب کننده و زننده توپ در کنار هم به فاصله دو متر در امتداد خط شروع می ایستند. توپ به آرامی روی هوا به حالت قوس دار پرتاب میشود. نفر گروه خارج از زمین با چوب گفته شده سعی در زدن توپ میکند.اگر توپ را زد و توپ قبل از اینکه به زمین بخورد توسط گروه داخل زمین گرفته شود جای دو گروه عوض میشود. اگر نتوانست بزند پشت خط شروع منتظر میماند تا نفر بعدی توپ را بزند. اگر نفر بعدی نزد او نیز به پیش نفر اول میرود. و اگر هیچکس نزد جای دو گروه عوض میشود.اما اگر یک نفر توپ را زد نفراتی که قبل از او موفق نشده اند توپ رابزنند شروع به دویدن میکنند تا خود را به خط آنطرف میدان برسانند و اگر فرصت داشته باشند به خط شروع برگردند. اگر نه که همان جا منتظر فرصت بعدی می مانند.باید توجه داشت که گروه داخل زمین با پاسکاری باید سعی کنند نفرات گروه مقابل که بین دو خط هستند را بزنند که در اصطلاح میسوزند.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.