۱۳۸۷/۰۲/۲۴

زباله در طالقان

در پستي كه براي موضوع طبيعت زيباي نازيبا گذاشته شده، بهتر ديدم مطلب را مفصل تر بنويسيم كه گوياي قسمتي از فرهنگ طالقان هم مي باشد.

در گذشته هاي نه چندان دور در طالقان تقريباً هيچ چيزي زباله به حساب نمي آمد و از هرچيزي نهايت استفاده برده مي شد. پرواضح است كه دليل آن قناعت مردم طالقان ودر نهايت استفاده بهينه از همه چيز به سبب دوري و سختي راه تا شهر بوده است.
از پوست هندوانه و خربزه گرفته تا آشغال سبزي و حتي نان خشك و ميوه هاي لك زده، همه را به گوسفندان و گاوها مي داند كه البته اين ضيافتي براي دامها نيز بود. خوب يادم است همينكه با استانبولي حاوي پوست هندوانه كه به قطعات كوچكتر تقسيم شده بود به طويله مي رفتيم، گاو بو مي كشيد و از جا بر مي خواست و پيش از آنكه قدمي برداريم به سويمان مي آمد. (اين رضايت گاو خوشايندمان بود و هميشه براي بردن ظرف پوست هندوانه و طالبي و.. بين بچه ها درگيري بود) كيسه فريزر به ندرت يافت مي شد و اغلب از كيسه يا گوني و يا دبه استفاده ميكردند. دبه از جنس پلاستيك بود و حتي بعد از آسيب ديدن و از كار افتادن، بالاخره مورد مصرفي برايش مي يافتند و آن را نگاه مي داشتند. آنچه را كه به دور مي ريختند مختصر بود و سازگار با طبيعت.
ولي اكنون علاوه بر اينكه به ندرت حيوان در روستا پيدا مي شود، الگوي مصرف نيز تغيير كرده. الگويي برگرفته از مدرنيته كه پيامدش در دراز مدت چيزي جز تخريب طبيعت نخواهد بود.
در دوران كودكي من (نه چندان دور) در روستايمان حتي يك مغازه هم نبود كه تنقلات بفروشد و يكي از پسرهاي ده در جعبه اي كوچك چند بيسكويت يا چيزهاي ديگر مي گذاشت و آنقدر قدرت انتخاب كم بود كه ما تمايلي به خريد نداشتيم. اين زمين آنقدر نعمات داشت كه براي بعدازظهر ما چيزي در چنته داشه باشد. اما اكنون در مغازه روستا همه چيز يافت مي شود كه همه در پلاستيك و مشمع هايي بسته بندي شده اند كه پس از رها شدن در طبيعت علاوه بر زشتي منظره مامني براي انواع باكتريها و ميكروبها ميگردد. همينطور اقسام بطري هاي پت با انواع نوشيدنيهاي رنگارنگ اما مضر، هم براي بدن انسان هم براي پيكر زمين. حتماً مي دانيد كه 200 سال طول مي كشد تا پلاستيك تجزيه شود و بدتر از آن شيشه است كه هيچگاه تجزيه نمي شود! و به طبيعت باز نميگردد.
با رشد مدرنيته در ايران كه بي هيچ پيش بيني از تبعات آينده آن صورت مي گرفت،‌ فرهنگ سازي نيز انجام نشد و تقريباً آنچه را هم داشتيم به نوعي از دست داده ايم. به دليل نبود دپوي زباله هاي روستايي خود به دست خود مجبور به تخريب طبيعت با باقي گذاشتن پس ماندها در جاي جاي طبيعت مي شويم. آندسته كه غوري در اين مسئله نميكنند هيچ، براي ما هم كه مي بينيم و زشتي آن را درمي يابيم جز اسف و آه چه ميتوانيم بكنيم.
ما مدرنيته را از روي كتاب غربيها تقليد كرديم اما توجهي به پانوشتهاي كتاب كه موازي با مدرنيته فرهنگ آن را نيز در بين مردم جاي مي داد، نكرديم.

۳ نظر:

محمد حسن قاسمي گفت...

در "از بین بردن عمدی طبیعت " همین را نوشتم. دوباره کپی میکنم.واقعا فاجعه ای است. بعد از بیان مطلب باغ گل لاله خواستم بنویسم"برای جذب توریست و شکوفایی اقتصاد طالقان". بعد دیدم هنوز هیچی نشده پدر طبیعت طالقان را در آورده اند. گفتم دوستان مرا شماتت میکنند که آیا این همه کثیفی بس نیست؟؟؟ جدای از آن اگر شد عکسی هم تهیه میکنم با این موضوع که آیا جدیدا وقتی به کوههای طالقان نگاه میکنید جاده های مار مانند بیشماری که کالبد طبیعت طالقان را نیش میزنند دیده اید؟؟ هرکس برای خودش جاده کشیده. آقای میلانی میگفت این جاده ها باعث میشود موجودات ریزی که بعضی را میبینیم و بعضی را نه ارتباطشان با آن طرف جاده ای ها قطع شده و همین مسئله به انقراض و یا عدم توازن جمعیتی آنها بیانجامد. پس وای بر آنها که این جاده ها را چپ و راست میکشند

ش. مشايخ گفت...

راست ميگوييد من قبلا هم گفته ام خيلي فكر ميكنم طالقان براي طالقاني هاانحصاري است و نبايد غريبه ها را به آنجا راه داد.

پارسا گفت...

بله خانم مشایخ، مدرنیته برای کشورهای توسعه نیافته و یا به قول بعضی‌ها کشورهای در حال توسعه (!) به جز تخریب به بار نمی‌اورد. به عبارتی مدرنیته تخریب زیرساختهای فرهنگی و اقتصادی کشورهای فقیر است تا به بازار مصرف و انبار مواد خام کشورهای صنعتی تبدیل شوند.
برای حفظ محیط زیست هم فکر می‌کنم خود ماها باید دست به کار شویم و هیچ کس و یا مقام مسئولی نمی‌توان امید بست.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.