۱۳۸۷/۰۲/۲۱

جانوران منطقه، تسنگوال

هر جا كه گاو گوسفند باشد، فضولات آنها هم هست. و هر جا اين فضولات باشد، سرگين غلطان هم هست.
چندي پيش شبكه 4 سيما برنامه مستندي (البته خارجي) را از كوشش طاقت فرسا ، بي نظير و البته خستگي ناپذير اين جانور نشان داد كه شديداً تحت تاثير اين همه تلاش قرار گرفتم!! و البته پي بردم كه اروپاييها خيلي زودتر ازما اين جانور را كشف كردند، در آن دقيق شدند و نتيجه اخلاقي آن را دريافتند :))

حتماً همه شما مي دانيد كه اين جانور كه نوعي سوسك به شمار مي رود از لحاظ شكل ظاهري تنوع بسياري دارد و در پاكسازي طبيعت و محيط نيز نقش اساسي ايفا مي كند.
در نظر داشتم به طالقان كه رفتم عكسي از آن بگيرم و دوستان را از وجود اين جانور ساعي مطلع سازم، كه يكي از دوستان دقيقاً در فاصله زماني سفر من به طالقان اين كار خطير را انجام دادند.
خوشبختانه عكسي كه من گرفتم گونه ديگري از اين جانور را نشان مي دهد تا تلاشم براي يافتن اين جانور در آن روز گاه ابري و گاه باراني و گاه افتابي!! بي ثمر نماند و تطابق ظاهري با عكس دوست عزيزمان نداشته باشد. D:

گرچه عكس آقاي قاسمي اين جانور شريف را در حين كار و تلاش نشان داده است و گوياتر مي باشد.









۸ نظر:

ش. مشايخ گفت...

معمولا سوسك ها حشراتي چندش آور هستند ولي اين جانور با وجود كار كثيفي كه انجام مي دهد خودش باعث چندش نمي شود!

محمد حسن قاسمي گفت...

در عکس پایین ظاهرا این جانور را از لای علف ها پیدا کرده اید. جستجوی شما قابل تحسین است.

محمد حسن قاسمي گفت...

من وقتی به طالقان میروم دائما در حال جستجوی سوژه هستم. شدم خبرنگار. قبلا به اطراف زیاد توجه نمیکردم و از کنار همه چیز بی توجه رد میشدم.

محمد حسن قاسمي گفت...

راستی نگفتید فضولات را برای غذا میبرد یا همینطورعشقی.

ر. م. گفت...

احتمالاً عشقي غذا مي خورند:)

ش. مشايخ گفت...

واقعا فضولات غذايشان است؟

ر. م. گفت...

شايد هم براي تزئين و تهويه هواي مطبوع منزلشان!!

پارسا گفت...

من خداییش این فیلمی را که خانم مشایخ گفتند ندیده‌ام و از همین رو اطلاهاتم خیلی جامع نیست.
این حیوان تپاله‌ها را برای فرزندانش می‌برد. البته نه مستقیما، بلکه این تیاله را در زیر زمین قایم می‌کند و بعد توی آن تخم می‌گذارد. وقتی بچه‌ها دنیا آمدند غذایشان آماده است...
فکر می‌کنم که همیشه حشره ماده است که مشغول گرداندن سرگین است. البته مطمئن نیستم و ممکن هم هست که جنس مذکر باشد که این کار را می‌کند و در این صورت حشره ماده همیشه نری را انتخاب می‌کند که صاحب سرگین بزرگتر و باحالتری است :)

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.