۱۳۸۷/۰۲/۲۷

ده آرتون اول کجا بود؟

گفتم روستای آرتون از همه روستا های میان و پایین طالقان بالاتره اما در نقشه ارتفاع روستای میناوند در کوه مقابل برابرآرتون است(2240). روزی روزگاری در نزدیکی محلی که الان " سد میراش " نام دارد روستای آرتون قرار داشت(خیلی پایینتر از مکان فعلی). این طور که نقل کرده اند یک انسان نیک (از صالحان) دم دمای غروب به آرتون میرسد. دم این خانه و آن خانه کسی او را برای شب جا نمیدهد. خلاصه به دیواری تکیه داد تا اینکه چوپان از صحرا برگشت. قضیه را جویا شد و انسان صالح رادر خانه اش اسکان داد. فردا صبح انسان صالح به چوپان میگوید خانه ات را از این ده به جای دیگر تغییر بده. چوپان نیز چنین میکند. فردای آنروز مردم میبینند که همه جا پر از مار شده . به قولی مار از در و دیوار بالا میرود.همه از روستا متواری میشوند . بعدا انسان دیگری تمام املاک را میخرد و روستای جدید را در مکان فعلی بنا می نهد. امروزه اثر خانه های قدیمی و لانه های مار که آن را در بر گرفته اند مشهود است. ازطرفی زمینهای بالا دست مکان قدیمی ، زمین های کشاورزی هستند و برای همین خانه ها را بر روی جایی که برای کشاورزی نبود و در ارتفاع بالا ساختند . داستان را در همینجا به پایان میبرم و صفحه کلید را بر زمین مینهم.

۷ نظر:

پارسا گفت...

خیلی جالب بود آقای قاسمی. واقعا سوراخ مارها هنوز آنجا هستند؟ من شنیده بودم که به هری در آمریکا یکبار مارها اینطوری هجوم آورده بودند ولی نمی‌دانستم که چنین ماجرایی در طالقان خودمان هم اتفاق افتاده بوده است.

ر. م. گفت...

جالب است، حدوداً كي بوده؟

ش. مشايخ گفت...

پس فكر كنم مارتون صحيحتر باشد.

محمد حسن قاسمي گفت...

بله این مارها ولانه هاشان هنوز بر سنگهایی که نشان از روستای قدیم دارد هستند. قضیه دقیقا نمیدانم برای کی هست . اما باید بیش از 150 سال باشد. خانم مشایخ واقعا دلم میخواهد بدانم آرتون یعنی چه؟ شما نمیدانید این اسامی را از کجا گرفته اند؟ بعضی ها معلومند. مثلا اورازان که وجه تسمیه اش در داستان اورازان از مرحوم جلال آل احمد هست. یا زیدشت که میتوان گفت زیر دشت است و امثالهم.

محمد حسن قاسمي گفت...

معلم ادبیات دبیرستان آقای مراد خانی اهل شهسوار بودند. پرسید بچه کجای طالقانی؟ گفتم :آرتون. گفت کجاست، تو آلمانه؟

ر. م. گفت...

اقاي قاسمي خيلي جالب بود. خنديدم

Unknown گفت...

آرتون به زبان پهلوی ساسانی انبار کوچک است

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.