۱۳۸۷/۱۱/۲۱

سلام

با تمام احترامی که برای خاندان اکبریان قائلم یکی از مراسم طالقونی ها را یادآوری می کنم و اون پی گیری نکردن ماتم است. مثلا در خانواده ما تا چهلم عزیز از دست رفته سیاه می پوشن و بعد از آن رنگ لباس را عوض می کنند. چرا که طالقونی ها (یا حداقل در ده ما ) معتقدند که خانواده نباید زیاد در ماتم بنشیند که غم، غم می آورد.

پس برای این که فضای این جا عوض بشه. سری به زمستان طالقان بزنیم و یادی کنیم از یکی از مراسم قدیمی: تیرماه سیزده
کسی می دونه چی بوده؟ یا یک جور دیگه بپرسم در ده شما این مراسم چه طور برگزار می شده؟ در پست بعدی براتون خواهم نوشت. حالا هم چند تا از عکس های زمستانی سرزمین دوست داشتنی ما:

۶ نظر:

ناشناس گفت...

تيرماه سيزه
سيزدهم تيرماه در فرس قديم برابر با بيست وسوم آبان ما شمسي است.شب تيرماه سيزه، جوانان و نوجوانان از سر شب به پشت بامهاي رفته و از دريچه ائي كه در منازل براي دودكش تنور تعبيه شده بود، شالي را كه به آن جوراب يا كيسه ائي وصل بود،به داخل منازل ميفرستادندوصاحبخانه مقداري تنقلات و يا هداياي محلي درآن ميگذاشتند، كه به اين مراسم در طالقان (شال آويزانك) ميگويند، كه ظاهرا درحال فراموشي است .

samimi گفت...

عجب تصاویر زیبایی، دست شما درد نکند خانم محمودی.
در مجموع عکس‌های زمستانی طالقان کم هستند، چرا که ماها اغلب تابستان‌ طالقان هستیم.

در ضمن من اصلا از سنت تیرماه سیزده خبر نداشتم. اطلاعاتی که شما و آقای اکبریان دادید جالب بود و به نوبه خودم تشکر می‌کنم.

ش. مشايخ گفت...

نوشید عزیز سلام
من هم ضمن گفتن تسلیت به خانواده بگویم که در منطقه ما هم رسم نیت که خانواده عزادار بعد از چهلم فرد فوت شده سوگواری کنند.(برچسب آداب و رسوم)و برای اقدام شما جهت زدودن رنگ غم از وبلاگمان تشکر میکنم.
درخصوص رسم تیرماه سیزده زمانی که خیلی کودک بودم یادم می آید که این کار را به تقلید از بزرگترها انجام میدادیم(عمه هایم از ما 6 ، 7 سال بزرگتر بودند)و خیلی جالب بود اما اسمش را نمیدانستم.

ناشناس گفت...

سلام دوستان
نمی دانم اصلا این یادداشت پست شود یا خیر. من مدت هاست که خیلی سخت وارد شبکه می شوم و به دنبال یک شرکت خوب می گردم تا دوباره بتوانم به راحتی وارد شوم. در حال حاضر خط مورد استفاده من بلاگ اسپات را فیل.تر کرده و من دسترسی ندارم که بنویسم. در هر شکل ممنونم از نظرهایتان. همان طور که آقای عماد اکبریان نوشتند مراسم تیرماه سیزده تقریبا اجرا می شده است. خواهران مشایخ کم کار شده اند امیدوارم همه چیز به خیر و خوشی باشد برایشان.

ناشناس گفت...

ناشناس بالا= نوشید محمودی!

ناشناس گفت...

با سلام
تا انجا كه من از پير پشند شنيده ام. مراسم سيزده بدر تيرماه يا همان مراسم غريب غلا كه در گته ده تالقان انجام مي شده است. به اين ترتيب كه در روز سيزده تير به دنبال شخص تازه وارد رفته و ظاهرا با او شوخي مي كردند. نيشگونش مي گرفتند يا سر به سرش مي گذاشتند.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.