۱۳۸۶/۰۸/۲۳

تيرماه سيزده

سلام، قرار بود درباره‌ي رسم‌ها بنويسيم. اگر چه به دليل مشغله‌ي زياد نتوانستم به موقع بنويسم و كمي دير شده است اما بد نيست از تيرماه سيزده ياد كنيم. رسم مخصوص فصل پاييز! اين روز در نيمه‌ي فصل پاييز، يعني 15 آبان قرار دارد. كودكان در اين روز يك شال پشمي و يا يك جوراب را از ميان دريچه‌هايي كه قبلا در خانه‌هاي گلي وجود داشت به داخل خانه مي‌فرستادند و صاحب خانه داخل جوراب يا شال نخودچي، كشمش، گردو، سنجد و ... مي‌ريخت؛ آن را تكان مي‌داد تا كودك شال را بالا بكشد. سپس كودكان شادمان به سوي خانه‌ي بعدي مي‌دويدند. شما از تيرماه سيزده چه مي‌دانيد ؟

۶ نظر:

مهدي حاجيان گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
مهدي حاجيان گفت...

دوست عزيز سركار خانم محمودي سلام
من هم اين رسم را شنبده ام، اما اسمش را نميدانستم. يادم باشد در اولين فرصت در اين خصوص از مادر عزيزم بپرسم تا ببينم در منطقه ما هم اين رسم به همين نام بوده؟ راستي خوشا بحال قديمي ها. چه روابط زيبا و دوست داشتني خوبي. افسوس كه اين روزها از اين رسم ها خبري نيست و كودكانمان در اوج روزمرگي ها در حال بزرگ شدن هستند و ما در همبن اوج در حال پير شدن و رفتن

samimi گفت...

سلام,
خیلی جالب بود. من هم مطلقا از این رسم بی اطلاع بودم و البته این به این معنی نیست که این رسم در روستای ما اجرا نمی شده است.
متاسفانه بسیاری از این رسوم گذشته از این که دیگر اجرا نمی‌شوند، در شرف فراموشی نیز هستند.
یعنی چه بسا نسل آتیه دیگر هیچگونه دسترسی به این اطلاعات نداشته باشد و این بخش از تاریخ محلی ما برای همیشه از دست بروند.
به نوبه خود از خانم محمودی و دوستان دیگری که اطلاعاتی در این مورد دارند تقاضا می‌کنم ما را هم بی‌نصیب نگذراند.
با تشکر

صمیمی

ناشناس گفت...

سلام
عاليه خيلي خوبه .براي اولين بار بود كه از سايت شما ديدين ميكردم .واز مطالبش خيلي جالب بودلذت بردم.

محمد حسن قاسمي گفت...

اسم اين دريچه ها كه گفتيد "دَرجي"است

ش. مشايخ گفت...

تصوير آويزان كردن جورابها توسط عمه هايم را خيلي خوب به خاط دارم آنموقع من 4 يا 5 ساله بودم و آنها ده، دوازده ساله.من آنموقع فكر مي كردم چه بازي جالبي است!!

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.