۱۳۸۶/۱۲/۱۹

لغت

قر ا َ و
ghar ao
حدس را در نظرات ثبت کنید

۱۳ نظر:

مهدي حاجيان گفت...

قنديل- يخ ريزه

پارسا گفت...

اگر اشتباه نکنم یک جور ظرف است که قدیم‌ها باهاش از چشمه آب می‌‌آوردند؟

مهدي حاجيان گفت...

نه فكر نكنم يك جور ظرف باشه، شك ندارم كه با سرما در ارتباط هست، همون يخ ريزه، بارها و بارها اين كلمه رو از پدر بزرگ خدابيامرزم شنيده بودم، مثلا" وقتي كه روي شيشه پنجره هايا ماشين ها يخ مي زد از اين كلمه استقاده ميكرد يا وقتي كه دستاش خيلي يخ ميكرد ويا وقتي كه از دهان به علت سردي هوا بخار زيادي بيرون مي آمد.

نوشيد محمودي گفت...

ظرف مسي كوچكي كه زنان براي آب آوردن از چشمه بر روي شانه مي‌گذاشتند.

ش. مشايخ گفت...

شبنم صبحگاهي يخ زده
(راستي همه رو تقلب ميكنم از مامانم يا مامان بزرگم مي پرسم!!)

ش. مشايخ گفت...

ظرف مسي كه با آن از چشمه آب مي آوردند قر آفتابه ghor aftabah ناميده مي شود.
اينو خودم بلد بودم!!!

ش. مشايخ گفت...

واي ببخشيد يادم رفت بگم قر يا قرهghor يا ghora به معني بزرگ و گنده مي باشد.

محمد حسن قاسمي گفت...

سرکار خانم مشایخ. صداقت شما را تحسین نموده اما باید بگویم به قول شما من هم تقلب میکنم. اما این تقلب نیست. من از منابع نوشتاری و شما از منابع انسانی اطلاعات کسب میکنید. شاید این منابع در اطراف ما خیلی زیادتر باشند اما ما باید از آنها اطلاعات استخراج کنیم. امیدوارم دوستان دیگر هم یاری کنند تا لذت این یادگیری دسته جمعی روز افزون شود.

محمد حسن قاسمي گفت...

من هم یادم رفت . معنایش را بعدا میگویم

مهدي حاجيان گفت...

آفرين به خانم مشايخ
دقيقا" شبنم صبح گاهي يخ زده درسته،از نظرات بالايي من هم همين معني استخراخ ميشه، طرف مسي كوچك يه اسم ديگه داره. الآن دقيقا" يادم نيست. يه كلمه اي مثل قُرات!!

محمد حسن قاسمي گفت...

خیلی خوبه که دوستان پیگیر هستند و از جواب دیگران استنتاج می کنند. بله همانطور که خانم مشایخ گفتند قر او به معنای "شبنم" یا "ژاله" می باشد که بعضی از دوستان تا نزدیکیهاش پیش رفتند.

محمد حسن قاسمي گفت...

من هم کلمه قر آفتابه را یاد گرفتم

پارسا گفت...

پس من با همین قرآفتابه اشتباه گرفته بودم. ممنون!

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.