۱۳۸۶/۱۲/۲۲

سلام

طالقان زيبايست. چشمه هايش. رودخانه اش. خانه هايش. هواي پاك و گلهاي بهاريش. و به تازگي سد پهناورش.
طالقان زيباست اما...



اينجانب پيشنهادي دارم براي جلوگيري از فاجعه اي كه بزودي همه را تهديد مي كند..

1- جمع آوري زباله از هر جا و هر مكاني كه امكان دارد..
2- ارشاد كردن افرادي كه زباله ها را در همه جا پرت مي كنند..
3- استفاده نكردن (حتي المقدور) از نايلون ها و پلاستيك ها
4- بردن وسيله اي در هنگتم پياده روي در طالقان براي جمع آوري زباله ها


طبيعت به توجه نياز دارد
طالقان به مهرباني

۸ نظر:

محمد حسن قاسمي گفت...

جدا از اغیار خودمان هم دقت نمی کنیم(خودم را میگویم)در روستا ها زباله ها را در جاهایی میریزند که باد آنها را به سایر جاها میکشاند و طبیعت بکر را بد جلوه مینماید. حالا شما میفرمایید زباله ها را جمع کنیم .اگر نمیتوانیم لااقل خودمان رعایت کنیم تا در سایرین هم رسوخ کند. من که دیگر در خانواده معروف شده ام. حتی در کوهپیمایی جلد شکلات را هم در جیبم نگه میدارم. شما میفرمایید نایلون؟ من از ریختن پوست میوه توسط خانواده ممانعت به عمل می آورم. چون تفکرم این است که دیگران آمدند به اینجا از بوی بد زباله و مگس های دور آن به ستوه نیایند. چرا دیگران؟ خودم دفعه بعد رفتم استفاده کنم.آقا حرفها دارم اما چه کنیم که با یک گل بهار نمیشود. همه باید همیاری کنند. این مساله با زور و حرافی حل ناشدنی است.مثل کمربند ایمنی نیست که طرف را جریمه کنند. برخورد نامناسب هم باعث عمل معکوس میشود. زیاد حرف زدم ببخشید.

ش. مشايخ گفت...

آقاي قاسمي عزيز، خيلي پيشنهادهاي خوبي داده ايد، ولي مشكل طالقان مشكل همه جاي ايران است، هر جاي گردشگري كه فكرش را كنيد، توچال،دركه،شمال و ...
متاسفانه اين يك مشكل فرهنگي است كه كه متولي آن(دولت) هيچ كاري برايش انجام نمي دهد و واگذار شعور خود مردم شده است. نتيجه اش را هم كه همه ميبينيم!

Unknown گفت...

دوستان توجه داشته باشيد كه ما نمي توانيم اين مسئله را ريشه كن كنيم..
اما مي توانيم به عنوان افرادي كه تفكري فرهنگي دارند و وبلاگ نويسي مي كنند (حداقل) در جامعه ي پيرامون خود موثر باشيم..
باور كنيد خيلي جاها من تذكر نمي دهم. و صرف اينكه در حين كوهنوردي زباله هاي پراكنده را جمع آوري مي كنم. ديگران نيز همراه مي شوند..
خواهش مي كنم نقش خود را دست كم نگيريد و بر عقيده ي خود استوار باشيد

نوشيد محمودي گفت...

من هم با نظر هادي خان موافقم. اگر بخواهيم منتظر باشيم تا يك ارگاني براي حفاظت محيط زيست گام بردارد ديگر طبيعتي باقي نخواهد بود. از خودمان آغاز كنيم. يكي از كارهايي كه مي‌توان انجام داد درخواست مصرانه از شوراي ده براي نصب سطل‌هاي زباله در جاي‌هاي گوناگون روستاست و جمع‌آوري و سوزاندن آن. كاري كه در روستاي ما(كركبود) انجام مي‌شود. راستي كاش دوستان روستاهاي خودشان را معرفي مي‌كردند.

samimi گفت...

سلام دوستان من هم معتقدم که مردم خودشان باید آستین بالا بزنند و به امید بالایی‌ها نشستن فایده‌ای ندارد.
البته شاید یک جور برنامه‌های دسته‌جمعی هم اگر اجرا شود که توجه عموم و رسانه‌ها را جلب بکند خیلی مفیدتر باشد و به نحوی باعث تحریک توجه و حساسیت‌های مردم اعم از مسافر و ساکنین خواهد شد.
به طور مثال یک تور یک روزه مثلا به روستای کرکبود که شرکت کنندگان در عین حال به جمع آوری آشغال از طبیعت و بخصوص اطراف آبشار کرکبود بپردازند. این جور برناهه‌ها را می‌شود با همکاری گروه‌های حفظ محیط زیست و کلوپ‌های کوهنوردی هم سازمان داد.
حالا من هم به نوبه خودم بعد از عید هم نوشته‌ای در همین راستا در وبلاگ می‌گذارم.

محمد حسن قاسمي گفت...

اگر برنامه ای برای پاکسازی طبیعت طالقان و فرهنگ سازی دارید یه ندا به ما هم بدهید

پارسا گفت...

من پارسال شاهد بودم که ماشینی کنار حاده نگه داشت و مردی پیاده شده و چند کیسه پلاستیکی آشغال را در دره کنار جاده خالی کرد و رفت.
ایشان حودش محلی بود و ظاهرا برای اینکه روستای خودشان تمیز بماند آشغالهایش را در طبیعت خالی می‌کرد :(

Unknown گفت...

خيلي خوب است كه همه نسبت به اين مسئله حساس اند

در حال حاضر ما مي توانيم ضمن اينكه خودمان رعايت كنيم، از فرصت استفاده كرده و مطالب مفيد در اين مورد را در اختيار يكديگر قرار دهيم..

البته اين يك پيشنهاد است..

پس خواهش مي كنم دوستان مطالبي در اين مورد را به صورت مطلب و نه صرفا نظر در مطرح كنند تا بيشتر اين موضوع بررسي شود..

ما بخشي از تاريخ طالقان هستيم و آيندگان به افكار ما نگاه مي كنند و آنرا نقد مي كنند...

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.