۱۳۸۷/۰۱/۱۹

ضرب المثل

آيا ميدانيد
’’ مشگل تنوره مي ني؟ ‘‘
يعني چه؟

۵ نظر:

ش. مشايخ گفت...

فكر كنم پشگل تنوره مي ني درست باشد.

پارسا گفت...

من نشنیده بودم و به حدس و گمان می گم که شاید منظور کسی باشد که از پس کاری برنمیاد و تقصیر را به گردن چیز و یا کس دیگری بیاندازد؟
و یا وقتی که مشکلات زیاده از حد باشند؟

البته اگر آن طور که خانم مشایخ گفتند به جای مشکل پشکل باشد این معنی‌ها هم جور در نمیایند.

ر. م. گفت...

تا آنجا كه من مي دانم لغت مشگل در چند آبادي به همين صورت تلفظ مي شود و به معني پشگل (مدفوع گوسفند) مي باشد.
لازم به ذكر است كه از پشكل براي سوزاندن در تنور استفاده مي شود و چون كوچك است زود مي سوزد و بايد تند تند در تنور ريخت. معني لغوي اين مثل هم مي شود: پشكل در تنور مي ريزي؟ (اين هم يه راهنمايي براي رسيدن به جواب!!)

پارسا گفت...

مثل اینکه من خیلی به بیراهه رفته بودم.
پس باید مورد استعمالش مواقعی باشه که کاری بی‌حاصل و کم نتیجه انحام بشه؟

ر. م. گفت...

منظور پرخوري و تندتند خوردن است و جنبه نكوهش دارد.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.