۱۳۸۷/۰۳/۱۹

وفاي به عهد

سلام،2 روز از تعطيلي هفته گذشته را رفتم طالقان، اگر شما هم رفته ايد كه اميدوارم خوش گذشته باشد اگر هم نرفته ايد واقعا جايتان خالي. هوايي دلچسب، باراني ريز ريز، آواز قشنگ پرنده ها، درختهايي پر از ميوه، هوايي مطبوع آه...
3 سالي مي شد كه طالقان نرفته بودم، زيبايي چشمگير سد را از نزديك ديدم و غريبه هاي شلوغ كن جاده و اطراف سد را همچنين!
سعي كردم در اين سفر 2 روزه كمي هم فعال هم باشم. باور كنيد همه اش به وبلاگمان فكر مي كردم كه عكس بگيرم ويدئو تهيه كنم و غيره.
اگر خاطرتان باشد از فرش طالقان صحبت كرده بودم عكسش را گرفته ام از تيره (tiare) كه در آن غذا مي پختند و نان بند كه با آن نان را به تنور مي چسبانند. قول داده بودم عكسشان را در وبلاگ بگذارم اين هم عكسها


۹ نظر:

نوشيد محمودي گفت...

سلام ش. عزيز


خيلي خوشحالم كه وبلاگ را جدي گرفتي و از عكس‌ها هم بسيار ممنون. واقعا زيباست. منتظر كارهاي بعديت هستم.

samimi گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
samimi گفت...

دست شما درد نکند خانم مشایخ.
آیا نقش‌های این فرش مختص طالقان است یا در جاهای دیگر هم بافته می‌شود؟ کسی می‌داند؟‌

ش. مشايخ گفت...

ظاهرا به اين نقش تركمن مي گويند ولي تا آنجا كه من ميدانم فقط از همين نقش در منطقه ما بافته مي شود.

محمد حسن قاسمي گفت...

حالا اینو بگو بینیم نان هم دبستی؟ تیره ای میان غذا هم بپتی؟

ش. مشايخ گفت...

آقاي قاسمي متاسفانه نه، خانه كاه گلي و سنتي مادربزرگم به خاطر عدم رسيدگي مناسب در فصلهاي سرد سال رو به خرابي رفته بود پدر هم امسال علارغم ميل باطني همه مان آن را خراب كرد.
پايه هاي خانه جديد بتون ريزي و آرماتور بندي شده به جاي طويله سابق خود نمايي مي كرد چقدر بغض كردم وقتي اين صحنه را ديدم. و از آن بدتر جاي گردي تنور در قسمت ديگر خانه كه هنوز پيدا بود ولي از خودش خبري نبود.

ر. م. گفت...

دستتان درد نكند

ر. م. گفت...

در توضيح اين قاليچه بايد بگويم كه معمولا اهالي طالقان خامه ها را خودشان با استفاده از گياهان صحرايي كه خود مي چيدند، رنگ مي كردند. مثلاً:
با گياه الوورس (aluwors) رنگ نارنجي
با گياه روناس (runaas) رنگ ماستي
جوز سوالو (jowze sualow) (پوسته سبز گردو) رنگ كرم خاكي
ايجاد مي كرده اند.

عارف عباسی گفت...

خانم مشایخ ممنون از عکس.من دانشجوی رشته فرش هستم و در صدد احیای طرح ونقش اصیل طالقان هستم.میخواستم بدونم این فرش کجای طالقان بافته شده؟

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.