۱۳۸۷/۰۹/۱۹

سلام به مناسبت عید قربان

خسی در میقات
چهار و نيم صبح مكه بوديم. ديشب هشت و نيم از مدينه راه افتاديم. ماشين يك اتوبوس بود كه سقفش را برداشته بودند. لباس احرام را از مدينه پوشيده بوديم. و مراسم مسجد و بعد سوار شدن و آمدن و آمدن. سقف آسمان بر سر و ستاره‌ها چه پايين، و آسمان عجب نزديك. و من هيچ شبي چنان بيدار نبوده‌ام و چنان هشيار به هيچي زير سقف آن آسمان و آن ابديت، هر چه شعر كه از بر داشتم خواندم ـ به زمزمه‌اي براي خويش ـ و هر چه دقيق‌تر كه توانستم در خود نگريستم تا سپيده دميد. و ديدم كه تنها «خسي» است و به «ميقات» آمده است و نه «كسي» و به «ميعادي». و ديدم كه «وقت» ‌ابديت است، يعني اقيانوس زمان. و «ميقات» در هر لحظه‌اي. و هر جا. و تنها با خويش. چرا كه «ميعاد» جاي ديدار تست با ديگري. اما «ميقات» زمان همان ديدار است و تنها با «خويشتن». و دانستم كه آن زنديق ديگر ميهنه‌اي يا بسطامي چه خوش گفت وقتي به آن زائر خانه خدا در دروازه نيشابور گفت كه كيسه‌هاي پول را بگذار و به دور من طواف كن و برگرد. و ديدم كه سفر وسيله ديگري است براي خود را شناختن. اين كه «خود» را در آزمايشگاه اقليم‌هاي مختلف به ابزار واقعه‌ها و برخوردها سنجيدن و حدودش را به دست آوردن كه چه تنگ است و چه حقير است و چه پوچ و هيچ.

جلال آل احمد

۳ نظر:

محمد حسن قاسمي گفت...

سلام آقای صمیمی .
یادم هست صدای مرحوم سردشتی را در وبلاگ لینک زده بودید. منتها در وبلاگ ویدئو و عکس را میتوان اضافه کرد. البته فایل صوتی را هم با همان ویدئو میتوان ولی مرا برای گذاشتن فایل صوتی به روش خودتان راهنمایی کنید.
ممنون
خیلی متن به جایی بود. بعضی ها فکر میکنند جلال آل احمد تاآخر عمر منکر خدا بود . در صورتی که جلال به راز و نیاز با خدا بازگشت.پس اگر جایی گفتند کافر بوده به همین خسی در میقات او مرجع بزنید. من هم به زودی متنی پیرامون دکتر حشمت مینویسم که آن هم قضیه ای دارد.

samimi گفت...

سلام آقای قاسمی،
شما باید فایل‌های مزبور را در محلی قراردهید و بعد لینک آن را در وبلاگ بگذارید. من هم همین مشکل را داشتم و چون جایی نداشتم در نهایت برای عزیزونگار فرستادم. آنها فایل را گذاشتند روی سایت (البته چوغولی نکرده باشم با کمی تاخیر :) و بعد لینکش را برایم فرستادند.

خوشحال می‌شوم در باره دکتر حشمت بنویسید. من هم به ایشان خیلی علاقه‌مندم.
آقای قاسمی عزیز من فکر می‌کنم این عزیزان در دورانی متفاوت و در شرایطی متفاوت با امروز زندگی کردند و بیشتر از هرچیز هم به خاطر اعمال و انسانیت‌اشان مورد توجه و مهر مردم قرار گرفتند و نه به خاطر عقایدشان.
اصلا شاید نتوان با معیارهای سیاسی امروز هم درباره‌اشان قضاوت کرد. همزمان با ایشان بودند خداپرستان و غیرخداپرستانی بیشمار که هیچ نشانی از خود باقی نگداشتند... تا نظر شما و دیگر اساتید و دوستان چه باشد.

عزیزونگار گفت...

سلام خدمت آقای قاسمی و دوستان عزیز،
همانطور که آقای صمیمی فرمودند اگر فایل‌ها را برای ما بفرستید در اسرع وقت آن را در سایت می‌گذاریم. راه دیگر هم اگر بخواهید سریع‌تر انجام شود این است که فایل‌های صوتی خود را به فایل ویدئو تبدیل کنید و بعد مستقیما در وبلاگ بگذارید. برای این کار کافیست که یک یا چند عکس را به عنوان تصویر انتخاب کنید و بعد صدا را زیر آن بگذارید. برنامه‌هایی مثل «آدوب پرمیر» اینکار را انجام می‌دهند. فقط باید حتما سایز ویدو و کیفیت آن را پایین نگه دارید تا حجم فایل ویدئو زیاد نشود و در وبلاگ جا بگیرد.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.