۱۳۸۷/۰۱/۲۷

قند شكنان

يكي از رسم‌هاي پيش از عروسي در طالقان است. هفته‌ي بعد از اري ari گرفتن، نزديكان دو طرف (عروس و داماد) خانه‌ي عروس جمع مي‌شوند. از طرف خانه‌ي داماد چند مجمعه majmae براي عروس مي‌برند. در درون مجمعه‌ها سنجد، كشمش، توت ،(شكلات اگر در درست‌رس باشد)، روسري، چند متر پارچه و يك كله قند مي‌گذارند. و با كل kel كشيدن و هاي وهوي به خانه‌ي عروس مي‌برند. در خانه‌ي عروس پس از احوال‌پرسي و ... يك نفر از طرف فاميل عروس مسئول شكستن قند مي‌شود. او ابتدا تيشه را بالا مي‌برد اما اعلام مي‌كند كه بايد تيز بشود و قند را نمي‌شكند. بعد اطرافيان پول مي‌گذارند (هر كس بسته به توان مالي خود پول مي‌گذاشته است.) سپس با اجازه از بزرگتران در جمع قند را مي‌شكند. سر كله‌ي قند را در جيب خود مي‌گذارد و بقيه قند را مي‌شكند تا همان شب ميهمانان با آن قند چاي بخورند. و اما سر كله قند نزد آن فرد مي‌ماند و بعد داماد مي‌رود از او سر كله قند را مي‌خواهد. كه در واقع بايد اين سر كله قند را ببرد تا با عروس چاي بخورند. اين را هم بگويم كه مادر عروس مشخص مي‌كند كه خانه‌ي چه كسي عروس و داماد بروند و چاي بخورند!
و داماد به‌ازاي سر كله قند پولي به قند‌شكن مي‌دهد. كه اين مبلغ در آن دوران كم هم نبوده. مثلا از پيرمردي مي‌پرسيدم گفت ‌پنج ريال (حدود شصت سال پيش) داده تا سركله قند را گرفته‌است.
در ده شما اين رسم چگونه است؟ لطف كنيد حتما اگر اختلافي را مي‌نويسيد نام ده را هم ذكر كنيد تا روشن‌تر باشد.

۴ نظر:

ر. م. گفت...

من هنوز چيزي نشنيدم بايد برم از مادر يا مادربزرگم بپرسم.

محمد حسن قاسمي گفت...

من آخرین عروسی به روش قدیم را که در آرتون برگزار شد یادم هست اما آنقدر کوچک بودم که رسم و رسومش را ندیدم. اما یه چیز جالب موقع عروسی بود که خاطره هم هست بعدا مینویسم. در مورد این هم باید از مادرم بپرسم.

samimi گفت...

خانم محمودی بسیار نوشته جالبی بود. من از این رسم زیبا اطلاعی نداشتم و شما با نوشته‌اتان ما را به جشنهای شیرینی‌خوران و عقدکنان به آن دوران دور در خانه‌های قدیمی کاه‌گلی سقف کوناه بردید و رسومی که سده‌های منوالی بی‌چون و چرا اجرا می‌شدند...
و همچنین یاد کودکی در خانه مادربزرگم اقتادم و کله قند و پارچه‌های رنگارنگ در ضندوق‌های پشت پسینه...
سپاس فراوان!

ش. مشايخ گفت...

من شنيده بودم كه باصطلاح شب بله برون مراسمي كه سركار خانم محمودي عزيز به ان اشاره كرده اند مرسوم بوده بخصوص شكستن كله قند در همان شب و خوردن آن همان شب با چاي همينطور بردن سر كله قند و گرفتن شيريني يا پول.
خيلي هم به نظر من جالب بوده است.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.