۱۳۸۷/۰۲/۲۳

صنايع دستي طالقان

به زمينه عكس خوان كه خانم رويا آن را گذاشته اند دقت كرده ايد؟
فرش بعنوان يكي از صنايع دستي طالقان به شمار مي رود كه با معمولا با طرحهايي هندسي چهارگوش بافته مي شد.
البته مي گويم بافته مي شد چون نميدانم هنوز هم آيا بافته مي شود يا نه؟ به تنوع رنگ و جذابيت رنگ آن هم دقت كنيد كه چقدر زيبا هستند.

۶ نظر:

ر. م. گفت...

نه ش. جان ديگر كسي قالي نمي بافد. درمورد روستاي خودمان با اطمينان ميگويم.
راستي خامه اين فرش را مادربزرگم خودش از پشم گوسفند ريسيده و خودش از كوه گياهان مورد نياز را براي رنگ كردنش جمع كرده و خودش آنرا رنگ كرده. البته اين كاري بود كه اكثر مردم طالقان در گذشته انجام مي داده اند.
(به نخ قاليبافي در طالقان خامه مي گويند)

پارسا گفت...

من برای امتحان در (ebay) بزرگترین سایت حراج اینترنتی لغت طالقان را برای جستجو دادم و با کمال تعجب دیدم که تعداد زیادی فرش به نام بافت طالقان و یا طالقان/همدان به فروش می‌رسد. راستش اصلا خبر نداشتم که فرش طالقان هم وجود داشته و حتی معروفیتی داشته باشد!

samimi گفت...

یاد مادربزرگم به خیر. هر وقت بیکار می‌شد دوک را دستش می‌گرفت و من مفتون پشم‌هایی بودم که در میان انگشتان پرچروکش می چرخید و به شکلی سحر‌آسا به نخ یا همان خامه تبدیل می‌شد.
مادربزرگ بیکار ماندن را گویی نمی شناخت و در اوقات بیکاری همیشه یا مشغول پینه زدن و یا دوک ریسیدن بود.

ر. م. گفت...

البته غير از فرش، جاجيم هم ميبافتند.
خدا رحمت كند مادربزرگم را چند جاجيم بسيار زيبا با رنگهايي زنده و شاد در خانه هر كدام از بچه ها به يادگار گذاشته است.

محمد حسن قاسمي گفت...

نمد هم درست میکردند.

عارف عباسی گفت...

به اطلاع دوستان عزیز برسانم که هنوز در طالقان فرش بافته میشود.در روستاها طرح به صورت ذهنی بافت اجرا میشود.من دانشجوی رشته فرش هستم و در صدد احیای طرح و نقش اصیل طالقان هستم.یه طرحیم دارم انجام میدم با موضوع مشاهیر طالقان که امیدوارم به زودی فرش این کار راهم ببینم.
لطفا اغز این هنر طالقان حمایت کنید.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.