۱۳۸۷/۰۲/۲۲

پونه


اگر يادتان باشد در اواخر سال گذشته آقاي قاسمي يك post درمورد گياه پونه داشتند كه آقاي پارسا نيز بطور مفصل به خاصيت هاي آن اشاره كردند.

آقاي قاسمي خواسته بودند اگر نوع ديگري از پونه را ديديم عكسش را بگذاريم. البته اين عكس نميدانم چرا قاطي كرده!! ولي در قسمت چپ عكس، گياهي كه برگهاي كشيده دارد مشخص است كه ما به آن پونه مي گوييم. فوق العاده خوش بو و خوش عطر است.

البته خوراكي هم هست خشك شده آن را با دوغ مي خورند.

۸ نظر:

ر. م. گفت...

جالب است بدانيد من كه به طالقان رفته بودم در كنار جوي آب كه معمولاً محل رويش اين گونه گياهان است، سه نوع مختلف با ظاهري نسبتاً متفاوت از نظر فرم برگ و رنگ ساقه و با سه بوي متفاوت ديدم اگر چه در مجموع از نظر بو و عطر كمي شبيه به هم هستند.
پونه اي كه ما از بچگي مي شناختيم (همين عكس)كرك دارد و بسيار نرم است.
در حاليكه آن دو نوع ديگر يكي برگهاي نسبتاً گردي داشت با ساقه اي قرمز و ديگري برگهاي پهن كشيده و بدون كرك داشت. البته بيشتر شبيه نعنا بود.

محمد حسن قاسمي گفت...

ممنون که گونه های دیگر راهم معرفی کردید.البته آخری که گفتید همان نعناع است.

ش. مشايخ گفت...

نه آقاي قاسمي نعناع نيست اين گياه خيلي شبيه نعناع است ولي از نعناع روشن تر است رنگ سبز نعناع كاملا تيره است طعم آن هم با نعناع فرق دارد ولي خشك شده آن با دوغ و ماست مصرف مي شود.

ش. مشايخ گفت...

كاش مي شد در اين محيط مجازي طعم آن را هم چشيد!!

ر. م. گفت...

ش. جان منظور آقاي قاسمي مورد سوم از نوشته من بود، شما به عكس خودت نگيرD:
و راست مي گويند چون خيلي شبيه نعناع بود.

پارسا گفت...

خان مشایخ دست شما درد نکند. این پونه‌ها خیلی شادابتر هستند و البته رنگ پونه بیشتر به عمر آن و این که تا چه حد آب و بخصوص آفتاب به آن می‌رسد هم بستگی دارد.

پارسا گفت...

ببخشید اشتباه شد:
خانم مشایخ دست شما درد نکند. این پونه‌ها خیلی شادابتر هستند و البته رنگ پونه بیشتر به عمر آن و این که تا چه حد آب و بخصوص آفتاب به آن می‌رسد هم بستگی دارد.

محمد حسن قاسمي گفت...

در باغ چال گفتم نعناع نگفتم پونه. مورد سومی هم که رویا خانم گفتند نعناع هست. شاید بتوان گفت نعناع کوهی یا وحشی.عکسش را از باغ چال گرفتم. ولی خوب ، نشان دادن ندارد. همان نعناع است.

ارسال یک نظر


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلیه حقوق مطالب ، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در وبلاگ متعلق به نویسندگان آن است و هرگونه استفاده از آن‌ها تنها با اجازه مستقیم نویسنده امکان‌پذیر می‌باشد.